Alla inlägg under november 2009

Av Elli - 18 november 2009 22:08

Jag befinner mig på västkusten nu. Det regnar och blåser, för första gången får jag känna på riktigt västkustruskväder. Men så länge jag har min goa Marcus att mysa med inne rör blåsten mig ingenting.

   I dag vaknade jag och kände mig så glad. Jag låg kvar en stund i sängen och kände mig förnöjsam och lugn, likt en spinnande katt. Det är fascinerande vad man kan älska en annan människa. Och det är fascinerande vad lycklig man kan bli över ett nytt liv.´Min syster fick en son i går, jag tillsammans med mina andra två systrar har blivit tre stolta mostrar och jag kan inte fatta att det är sant för vi har väntat så länge på denna lilla krabat.

   Jag har suttit på stadsbiblioteket här i Halmstad i dag. Ett mycket fint bibliotek nära vattnet, fin utsikt över Halmstad. Jag har läst om besjälat lärande i dag, mycket intressant bok. Författaren till boken anser att det borde finnas mer själ och hjärta i undervisningen idag. Allt ska gå på tid, dagarna i skolan är indelad ei 40- minuterspass, när man väl har sjunkit in i ett arbete, då ska man avbryta det för att springa iväg till nästa lektin. Det finns inte tid för eftertanke och reflektion. Man hinner aldrig fundera över frågan varför ska jag lära mig detta egentligen? Vad har jag gjort under denna lektion egentligen? Författaren lyfter fram vikten av att beröra elever, det är så man får dem intresserade, det är så man får upp ögonen för saker och ting omkring dem. Livet handlar inte bara om att vara slav för visaren på klockan. Det handlar inte bara om att tjäna pengar.

     Dans, bild, musik och rama. Vad vore livet utan dessa uttrycksformer? Det vore ingenting. Människan kan åstadkomma underverk bara hon får möjlighet att hitta sitt uttryckssätt. 

    Jag blev så lugn när jag läste om detta. Det är visserligen självklart för mig att kultur spelar en avgörande roll för människans välbefinnande, särskilt i dagens samhälle där marknadsekonomi och kapitalism råder. Konkurrens, effektivitet och arbetskraft är de ledande orden på marknaden. Men var hamnar människan mitt i allt detta? Hur mår människan mitt i allt detta? Jag tänkte att alla beslut jag tagit som jag haft ångest över i efterhand på grund av att de kanske inte var de allra effektivaste besluten, alla de besluten kändes helt plötsligt helt rätt. Jag gick efter något som jag värderar allra mest - lugn och ro. Jag måste ha tid till att andas och tänka efter mellan varje ny grej jag åtar mig. Jag är glad över att jag inser det mer och mer, och att jag försöker få andra att inse det också.  

   

Ovido - Quiz & Flashcards