Direktlänk till inlägg 9 januari 2012

2012

Av Elli - 9 januari 2012 18:38

Första arbetsdagen på det nya året. Det kändes helt ok och jag känner mig glad. Fick även veta att jag kommer att få jobba nästan upp till 100 %. Jävlar i mig vad jag ska lägga undan pengar. Körkort och resor är prio nummer ett nuförtiden.


Vi hade en lång föreläsning i eftermiddags, om åtgärdsprogram. Alla elever som jag har satt F på måste jag göra ett åtgärdsprogram till. Ja, jag när inte längre undervisande lärare utan skoladministratör. När ska vi lärare ha tid att planera undervisningen egentligen?


I förmiddags diskuterade vi normer och värden. Begrepp så som respekt och tolerans kom upp. Jag blir alltid upprörd över sådana diskussioner. Upprörd över att jag inte vet hur man ska förebygga mobbing, kränkande behandling. Upprörd över att vissa verkar tro att problemen inte existerar, eller att det har blivit bättre. Äh, jag slutar skriva om detta nu. Det blir bara så klyschigt och naivt, sådant som alla säger, men ändå blir det ingen bättring. Det enda jag kan skriva är att barn och ungdomar idag behöver bli mer berörda i skolan. De behöver arbeta med så kallade "hjärtefrågor". De måste känna hur det skulle kunna kännas att bli utsatt för mobbing, de måste känna hur det skulle kännas att eventuellt vara den som säger ifrån, den som hjälper den utsatta, och så vidare. Ibland tänker jag att jag skulle vilja få deras hjärta att liksom "snärja till". Jag vill kunna vrida om deras hjärta, av smärta, sorg, chock, glädje eller ilska. Något som får dem att vakna, men då skulle jag väl förmodligen bli anklagad själv för kränkande behandling eller något liknande, så det är väl lika bra att låt bli.  


Från det ena till det andra. Just nu dricker jag ett glas rött och lyssnar på pappas låtlista från Spotify. Den mannen har en jävligt gedigen och bra musiksmak. Han är lite som jag, gillar väldigt många olika typer av musikgenrer. Jag vill ärva hans LP-samling en dag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elli - 25 maj 2020 10:50

Jag läste precis några inlägg från tidigare, tidigare när Eric var liten. Tacksam över att jag trots allt skrivit en del och lyckats kapsla in stunderna, spara minnen. Man glömmer så lätt. Jag glömmer ibland hur underbart det var det där första året ...

Av Elli - 14 maj 2020 21:01

Sitter här på kvällskvisten och skriver ett inlägg vilket var väldigt längesen nu. I bakgrunden hörs Bamse-sagor, Eric lyssnar numera på det varje kväll för att kunna somna. Han har kommit in i en ny period då det är svårt att somna. Många oroliga ta...

Av Elli - 19 augusti 2019 21:48

Denna måndag har varit tung. Det är mycket att kämpa med ibland. Jag är trött. Trött på relationer, på vardagsekonomi, trött på mig själv. Varför kan det aldrig vara balans i mitt liv. Nattsvart eller solsken. Jag är dock glad över att jag behållit l...

Av Elli - 12 augusti 2019 22:36

Nu tar jag upp skrivandet igen. Jag har länge funderat över varför det är så viktigt för mig att skriva. Jag tror jag har en stark drivkraft att dokumentera och lämna efter mig något. Jag strävar inte efter att halva världen ska läsa mina texter. Jag...

Av Elli - 16 mars 2016 18:48

Stopp   Du min skatt går bredvid mig. Bestämda steg, hållandes i den blå lilla nallen, du ska inte hålla mig i handen, ska gå själv. Mössan med bamse, den blå toffsen uppe på mössan. Allt är så fruktansvärt gulligt och fint och otroligt att jag i...

Ovido - Quiz & Flashcards