Alla inlägg under oktober 2009

Av Elli - 27 oktober 2009 17:44

Allt jag läser påverkar min vardag. Jag önskar att jag kunde se mitt pluggande som ett jobb, ett jobbsom jag kan lägga ifrån mig när jag kommer hem. Men det går inte riktigt. Allt jag läser påverkar min vardag, mitt liv. Jag kan inte låta bli att koppla det personligt. Det komplicerar en hel del för mig.

     Här sitter jag och tänkte skriva om Marx och marknadsekonomi. Jag tänkte skriva om att analysera saker och ting på grupp respektive individnivå. Om hur det politiska påverkar det personliga, och om skillnanden mellan att diskutera och argumentera utifrån sina åsikter, och att faktiskt brinna för att röra om i samhällsgrytan och få människor att börja i frågasätta vissa normerande samhällsstrukturer. Och när allt kommer omkring kan jag lika gärna ställa frågan vad är samhället? Är det du och ditt liv eller är det något som finns där utanför? Något som inte rör dig.

Av Elli - 9 oktober 2009 22:20

Ikväll har jag sett på filmen K-Pax. Jag gillade den. En fin film som innehåller mycket. Döden, lusten till att leva, rädslan för att dö, rädslan för att leva. Jag känner igen mig i mycket. För mig är livet både enkelt och oerhört svårt. Det har funnits dagar då jag varken kunnat sova eller äta. Kändes som att jag identifierade mig mest på mentalpatienterna i filmen...hahahaa! ;)

   Prot, huvudrollen i filmen, övertyger alla mentalpatienter att planeten K-Pax existerar. De börjar tro på honom och blir genast mycket bättre, vissa blir till och med friska från sina psykiska åkommor. Filmen handlar om meningen med livet. Vi vet inte meningen med livet, vi kanske inte ens behöver veta den.

   Filmen handlar även om tro, om människans förmåga att tro. Det kanske är det som gör vår art unik jämfört med andra arter. Vårt intellekt samt vår tro.


Att vi ska se oss själva i nytt ljus, i ny dager...Prot är likt en spegel av oss själva i ny dager, så som vi borde leva. "Du borde se mer av din egen värld"..."din sista uppgift, är att stanna kvar på jorden och vara beredd på vad som helst" (citat från Prot).


Vad symboliserar blåsångaren? Det vackra, det fina i livet. Det vackra omkring dig. När du har sett blåsångaren tre gånger (så som Prot förklarar), kommer du att få en sista uppgift. Vad är den sista uppgiften? frågar en av mentalpatienterna. Prot svarar att när du har sett blåtjutaren tre gånger, är den sista uppgiften att stanna kvar på jorden och vara beredd på vad som helst.


Alltså jag tycker att den här filmen är så jävla fin, blir gråtmild bara jag tänker på den!

Ovido - Quiz & Flashcards